Ce au mai găsit zeii prin dulap

Am un dulap realmente Yin și Yang în camera unde dorm. Compusă din două corpuri mari delimitate pe verticală, piesa de mobilier oferă o diadă aproape etologică. În timp ce cu partea stângă mă întâlnesc zilnic, căci acolo sunt chiloții, șosetele și alte ustensile congruente, dreapta îmi transmite un aer aproape mistic, rezultat al (foarte) rarelor interferențe. Contact atât de disparat încât uneori simt reticență autentică. Propria-mi mini-Casă Bântuită; cine știe ce creaturi și-au făcut cuiburi pe acolo profitând de liniște? LOL! O dată la câțiva ani (mulți, de fapt) îmi iau inima în dinți, sprijinit fie de partenera de viață, fie de mama, LOL!, și pornesc spre recuperarea și analiza culturii materiale și datelor de mediu. Ultima expediție a avut loc astă-vară, atunci când am descoperit că obișnuiam să fiu eu însumi la doi metri de o consolă Terminator model 1992, un telefon Ericsson A1018s, o placă de bază Intel Pentium II și jumătate dintr-un radio casetofon Universum.

Bătrânii de la Judas Priest au experimentat ceva similar în compunerea proaspătului lor album: Firepower. Probabil, angoasa repetării eșecurilor Nostradamus și Redeemer of Souls (precedentele discuri), asociată cu implacabila uzură dată de trecerea anilor (Rob Halford e născut în 1951),  dar și cu dorința de a continua activitatea artistică, au îndreptat către o cale mai sigură și mai familiară. Chiar foarte familiară: reciclarea arhivei. Pentru că toate piesele prezente pe noul material, (excesiv de) bine primit în comunitatea rock (90% media pe metal-archives.com, adică un fel de nota 9, la ora scrierii acestor rânduri), trimit fățiș la momentele din trecut; ca și cum am asista la Stained Class, British Steel sau Screaming for Vengeance varianta demo. Consecința oarecum normală e că sună acceptabil, relativ-schițele având totuși pecetea unor compoziții deja legendare, însă, pentru cineva care caută în artă și altceva decât nostalgie, cerbicia englezilor nu se justifică. Prince of Persia 2D avea caracter divin într-o altă paradigmă.

Am citat din Kluseba și cu ocazia textului dedicat formației Beyond the Black. O fac din nou întrucât ascultătorul neamț este judicios atunci când spune: ”Judas Priest sadly sounded quite old, tired and uninspired on the depressing last output Redeemer of Souls. On Firepower, the band still sounds somewhat uninspired but it doesn’t sound old and tired anymore at all.” Cu mențiunea că acel cumva se referă la absența elementului surpriză (acordă în final nota 8.5).

Nu știu dacă unei trupe cu peste 40 de ani în câmpul muncii i se mai poate pretinde inovație. Sau să realizeze altceva fără a renunța la stilul consfințit. Într-un fel s-au încercat tipare ușor diferite pe Nostradamus și n-a funcționat. De asemenea, momentul Painkiller a cristalizat în timp nu doar consolidarea superlativului Gods of Heavy Metalci și nenumăratele comparații, exigențe, efecte secundare ale unor pasaje magnifice. Iar era în care genialitatea manifesta consecvent, cel puțin pe teritoriul muzicii, s-a epuizat acum vreo 200 de ani. Așadar, principala întrebare care plutește în aer vizează aptitudinea discului Firepower de a-și găsi suficiente calități lăuntrice încât, printr-un văl al ignoranței de tip Rawls, să fie dat drept exemplu, așa cum procedează majoritatea recenziilor.

Cu riscul de a-mi atrage antipatie, cred că unicul factor pozitiv stă riguros în voiciune. Precum emoticoanele cu babe și moși de pe Skype. Paralel, fabricația tinde să-mi moleșească stările de spirit.

Mai întâi, vocea lui Halford, altminteri merituoasă la cei 66 de ani ai săi, este mult sub nivelul arătat pe Painkiller. De altfel, trebuie să admit că, oricât de mult l-aș iubi pe solistul britanic (cultural, bineînțeles; orientările lui sexuale nu mă privesc, LOL), acesta și-a cam pierdut avântul după Resurrection. Astăzi nu mai înseamnă o imensă voce, ci doar o mare voce.

Apoi, ipoteza conform căreia Judas Priest a reușit cu ocazia noului album să potrivească soundul trecutului cu modernul îmi pare frivolă. Mă refer în special la Scott Travis și ale sale tobe. Înfățișează nenatural (evit intenționat cuvântul artificial) aplicarea particularităților actuale. Drums de 2018 peste dicotomia Electric Eye e ca micii cu miere.

Dialogurile chitarelor constituie un trademark Judas Priest. Și prin asta, sau mai ales prin asta, trupa din Birmingham s-a zeificat. Ei bine, după primele aproximativ zece audiții n-am reținut mai mult de două. În general, solourile par făcute ca să fie făcute. Aplatizarea poate stă-n plecarea lui K. K. Downing, deși Faulkner are… energie; pe lângă relația apropiată cu familia Harris (voi încerca până data viitoare să-i găsesc și alte dotări mai tânărului muzician).

Cu alte cuvinte, consider că Firepower, luat în sine, trage spre coada discografiei Judas Priest, în ciuda unor cronici care spun: ”Dintr-o deformaţie profesională, m-am apucat să fac un grafic: pe axa orizontală am pus anii de la 1974 la 2018, iar pe axa verticală am pus note de la 1 la 10; apoi am dat câte o notă fiecărui album Judas Priest. Graficul rezultat mi-a arătat că, o data la câţiva ani, Judas Priest scot un album clasic. Firepower (2018) a venit la momentul potrivit şi se aşază alături de Painkiller (1990), Defenders of the Faith (1984) sau British Steel (1980), ca un reper din discografia acestei trupe uriaşe.” (metalfan.ro)


Era nevoie să scriu despre Judas Priest – Firepower? Da. Indiferent de conjunctură, pionierii trebuie băgați în seamă. N-o să ne ignorăm brusc părinții și bunicii din cauza incapacității lor de a mai face anumite lucruri ca odinioară. Cred. Sper!

Era necesară apariția albumului Firepower? Nu. Sau poate că iau eu prea în serios scopul Discului de Aur de pe Voyager. Unul care omite ciorbele reîncălzite.

Chasing a dream as I go higher?

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

w

Conectare la %s